Slik foregår målerbytte

For å bytte 45.000 målere rundt om på Helgeland kreves det et godt samarbeid med våre kunder. Her ser du hvordan bookingprosessen foregår.

Når målerbytte nærmer seg ditt område vil følgende skje:

I god tid før målerbyttet får alle kunder brev fra Helgeland Kraft Nett

Her får du en kort orientering om bakgrunnen for og fordelene med de nye målerne, i tillegg til en orientering om hvilket montasjeselskap som skal gjøre jobben.

Montasjeselskapet tar kontakt for å avtale målerbytte

På Helgeland er det SMARTservice Norge (SSN) som utfører målermontasjen. Rundt to uker før målerbytte sender SSN brev til deg med forslag til tidspunkt, dette må du bekrefte på sms, internett eller på telefon. Dersom du har behov for å endre tidspunkt, finner du informasjon om framgangsmåten i brevet.

Når montøren kommer

Når tidspunktet er avtalt og du har bekreftet, kommer montøren hjem til deg.  Dersom måleren er på utsiden av bygningen, eller i felles oppgang, trenger du selv ikke være til stede. Må montøren inn i boligen, skal en voksen person være til stede under målerbyttet.

Målerbyttet

Selve målerbyttet tar normalt rundt 30-45 minutter, og strømmen vil være borte noen minutter mens montøren bytter måleren. Sjekk på forhånd at det er lett for vår montør å komme til sikringsskapet, da går målerbyttet raskt og effektivt.

I noen tilfeller kan det være nødvendig å gjøre tilpasninger i sikringsskapet/målerskapet, eller montere en antenne på skapet for at den nye måleren skal få kontakt med nærmeste basestasjon.

Etter at ny måler er montert

Montøren skal legge igjen en enkel forklaring på hvordan måleren fungerer når jobben er gjort. I de fleste tilfeller starter måleren å sende inn data om strømforbruket i løpet av de nærmeste dagene.

 Se vår animerte film rundt målerbytte