Kundeservice

Hva kan vi hjelpe deg med?

Har du spørsmål om faktura?

  • Hvordan faktureres jeg for nettleie?

    For å unngå uønsket variasjon i strømregningen er det smart å lese av strømmen minimum én gang i måneden. For å slippe stipulering på faktura er siste frist for avlesning den første i hver måned. 

    Alle våre kunder blir fakturert etterskuddsvis hver måned

    Helgeland Kraft har ca 16 dagers betalingsfrist

    Velger du å betale regningen med eFaktura i nettbanken din reduserer du nettleien med 120 kroner i året. eFakturaen leveres ferdig utfylt (KID, beløp, forfallsdato) til din nettbank slik at du sparer tid når regningen skal betales.

  • Kan jeg utsette betalingen?

    Dersom du skal utsette betalingen en måned kan dette gjøres via min side så fremt ingenging står utestående hos oss og beløpet på faktura ikke er for høyt. Ta kontakt med kundesenteret dersom du ønsker betalingsutsettelse på over en måned. 

    Vær oppmerksom på at det tilkommer forsinkelsesrenter på utsatte fakturaer etter gjeldende satser

Har du spørsmål om måleravlesning?

  • Hvordan leverer jeg måleravlesningen online?

    Du kan levere måleravlesningen på min side.

    Du kan velge å logge deg på med epostadresse og passord eller med telfonnumer og engangspassord som sendes til din mobil. Nummeret må være registrert hos oss. 

    Foruten å melde målerstand kan du også se på fakturaer, melde flytting inn eller ut til nettselskapet, forbrukshistorikk, utsette betaling av faktura med mer.

  • Hvordan leverer jeg måleravlesningen fra SMS?

    Skriv koden HKAVL først i meldingen. Deretter skriver du målernummer og
    målerstand.

    Eksempel på melding: HKAVL 23496 555555

    Viktig: husk åpenrom/space mellom kode, målernr og målerstand

    Meldingen sender du til nummer 2440

  • Hvordan leverer jeg måleravlesningen via telefon?

    Ha målernummer og målerstand klar før du ringer 800 33 288.

    Følg anvisningene som blir gitt.

    • Tast målernummer og trykk #-tast
    • Tast målerstand og trykk #-tast
  • Hva bør jeg huske når jeg skal sende inn måleravlesning?

    Når du skal melde inn målerstanden til oss trenger du målenummeret til strømmåleren din.
    Målernummeret finner du på selve måleren eller siste faktura fra oss.

Har du spørsmål om nettleie?

  • Går alle inntektene fra nettleien til nettselskapet jeg har avtale med?

    Nei. Deler av nettleien, som nettleveandøren er påkrevd å kreve inn, går til dekke den statlige forbruksavgiften og avgiften til energifondet.

    Om forbruksavgiften
    Fra 01.01.2017 koster forbruksavgiften 17,36 øre per kWh.

    Energifondet/ENØK
    Alle nettselskaper i Norge er pålagt å kreve inn 1 øre per kWh for husholdningskunder og en årlig avgift på kr 800,- for næringskunder. Pengene går til energifondet som forvaltes av ENOVA. Les mer om ENØK-råd på www.enova.no. 

  • Strømmen har vært avkoblet/stengt - må jeg betale for å få strømmen koblet til igjen?

    Ja. Prisen for påkoblingsgebyr vil koste deg minimum 2500,- kroner, eller 50% av årlig fastbeløp for nettleien gjeldende for ditt kundeforhold.

    Påkoblingsgebyr gjelder:

    • Strømmen ble frakoblet (stengt) grunnet manglende betaling, og kunde ber om å få strømmen koblet til igjen
    • Du har bedt om å få strømmen frakoblet og tilkoblet igjen innen en 12-måndersperiode

    MERK: Dersom Helgeland Kraft må rykke ut utenfor normal arbeidstid for å koble til strømmen, eller at det kreves ekstrainnsats utover ordinære arbeidsplaner, kan du bli avkrevd ekstragebyr avregnet i henhold til de reelle kostnadene.

  • Dersom jeg ikke møter opp til avtalt møte med Helgeland Kraft for å få koblet fra/til strømmen - koster det noe?

    Ja. Du må belage deg på å betale et oppmøtegebyr pålydende 1500,- kroner. 

  • Jeg har behov for å få koblet av strømmen - koster det noe?

    Ja. Du vil bli avkrevd et oppmøtegebyr pålydende 1500,- kroner dersom du ber om å få strømmen koblet fra.

  • Hva skjer dersom jeg ikke betaler nettleien?

    Dersom du ikke betaler nettleien vil strømmen bli frakoblet. Du vil bli avkrevd et oppmøtegebyr for frakoblingen pålydende 1500,- kroner.

  • Hvorfor må jeg betale nettleie?

    Fordi strømnettet du er tilkoblet må vedlikeholdes og bygges ut for å sikre trygg leveranse av energi til regionen og lokalsamfunnet du bor i. Helgeland Kraft fastsetter prisen på nettleien etter de til enhver tid gjeldende retningslinjer slik satt av NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat).

  • Hva er nettleie?

    Nettleie er det du må betale for at strømmen skal transporteres frem til deg. Nettleien betales til ditt lokale nett-selskap. 

  • Får jeg rabatt på nettleien dersom jeg betaler med eFaktura?

    Ja. Velger du å betale nettleien med eFaktura reduserer vi regningen med 120 kroner i året.

  • Må jeg betale moms (merverdiavgift) på nettleien?

    Nei. I Nordland, Troms og Finnmark er private husholdninger fritatt for moms på nettleie.

    Ja, dersom du er bedriftskunde må du betale moms på nettleien.

Har du spørsmål om kompensasjon ved strømbrudd?

  • Hvem er det som bestemmer satsene for kompensasjon for strømavbrudd?

    Satsene for kompensasjon fastsettes av Norges vassdrags- og energidirektorat

  • Når må jeg levere krav om kompensajon?

    Krav om kompensasjon må rettes til Helgeland Kraft Nett senest tre måneder etter at normal strømforsyning er gjenopprettet.

  • Regnes det som strømavbrudd dersom strømmen kommer og går?

    Ja. Opplever du flere påfølgende strømavbrudd, uten at strømforsyningen sammenhengende opprettholdes i minimum to timer, regnes dette som ett strømavbrudd.

     

  • Hvorfor må jeg selv melde fra om at strømmen har gått?

    Helgeland Kraft Nett har ikke har noen mulighet til automatisk å registrere at du har mistet strømmen.

    Norske myndigheter har bestemt at innen 1. januar 2019 skal alle strømkunder i Norge ha fått installert automatisk strømmåler. Helgeland Kraft Nett begynner utrullingen av de nye målerne i 2017. Når den automatiske måleren er på plass i strømskapet ditt vil vi automatisk registrere dersom du mister strømmen.

Har du spørsmål om de automatiske strømmålerne?

  • Hvor nøyaktige er de nye målerne?

    Alle nye strømmålere er godkjent av Justervesenet før de slipper ut på markedet. Etaten fører både tilsyn med nye målertyper og gjennomfører egne tester, skriver de på sine nettsider.

    Mekaniske strømmålere med dreieskive ble installert frem til rundt år 2000, da elektroniske målere tok over. De gamle målerne går noe saktere etter hvert som de blir slitt – i snitt én prosent per 16 år. Dermed kan de vise noe lavere forbruk enn de nye, men neppe slik at det synes på strømregningen.

    To mer sannsynlige forklaringer er følgende:

    Tidligere ble målerne avlest av kunden én gang i måneden, og kanskje sjeldnere. Da ble fordelingen per dag gjort etter en standard forbruksprofil. Nå får vi det eksakte strømforbruket time for time. Da kan variasjonen fra dag til dag bli mye større. Strømforbruket varierer nemlig etter utetemperatur, hvor mange som er hjemme, om du har dusjet, brukt vaskemaskin, ladet elbil og så videre.

    Dersom du ikke har avlest den gamle måleren på en stund, har nettselskapet stipulert forbruket ditt. Etter montering av ny strømmåler vil du da få en avregning mot det faktiske forbruket. Det kan gi en høyere strømregning enn du er vant med. Deretter vil regningen normalisere seg.

  • Hva må jeg som kunde bidra med for at dere skal få kontakt med meg?

    For at vi skal kunne nå deg med viktig informasjon, og kunne avtale tidspunkt for bytte av strømmåler hos deg, er det svært viktig at vi har korrekt telefonnummer, mobilnummer og e-post.

    Gå inn på "Min side" for å kontrollere og oppdatere dette.

  • Hva betyr AMS?

    De nye strømmålerne kalles av og til AMS. AMS er en forkortelse for Avanserte Måle- og Styringssystemer. I vår kundekommunikasjon bruker vi utrykket automatiske strømmålere.

  • Jeg har gamle skrusikringer, må jeg bytte til automatsikringer for å få automatisk strømmåler eller bytter nettselskapet til automatsikringer i forbindelse med målerbyttet?

    Nettselskapet bytter kun strømmåleren. Sikringstype (automatsikring eller skrusikring) har ingen betydning for målerbyttet.

    Sikringene er en del av det interne elektriske anlegget i boligen og kundens eiendom. Dersom kunden ønsker å bytte til automatsikringer må han/hun kontakte elektriker og selv bekoste bytte til automatsikringer, men det er som sagt ikke nødvendig å bytte sikringer for å få automatisk strømmåler. 

    Gjør gjerne slike endringer i sikringsskapet før vi kommer å bytter måler.

  • Hvem skal montere de nye målerne?

    Nettselskapet leier inn personell som skal montere de fleste målerne. I vårt nettområde er det Ringeriks-Kraft Service AS som skal utføre jobben. Montøren skal vise legitimasjon. Du vil motta informasjon om montasjetidspunkt i god tid før målerbytte. Dersom tidspunktet ikke passer er det mulig å endre avtale.

  • Hvordan vil dere overføre målerdata?

    Det er en radiosender i måleren som på angitte tidspunkt sender verdier til mottakere hos nettselskapene. De fleste målerne vil sende på radiofrekvenser som er avsett til dette formålet.  I noen områder vil vi bruke mobildatanettet.

  • Jeg har gamle skrusikringer, må jeg bytte til automatsikringer for å få automatisk strømmåler eller bytter nettselskapet til automatsikringer i forbindelse med målerbyttet?

    Nettselskapet bytter kun strømmåleren. Sikringstype har ingen betydning for målerbyttet.

    Sikringene er en del av det interne elektriske anlegget i boligen og er kundens eiendom. Dersom kunden ønsker å bytte til automatsikringer må han/hun kontakte en elektriker og selv bekoste bytte til automatsikringer, men det er ikke nødvendig å bytte sikringer for å få automatisk strømmåler.

  • Jeg er el-sensitiv. Må jeg bytte måler?

    El-sensitive som har legeerklæring kan søke om å bli fritatt fra ordningen. Alle søknader blir behandlet individuelt av ditt nettselskap. Husk å legge ved legeerklæring.

    Her kan du fylle ut en elektronisk søknad om fritak

  • Medfører den nye automatiske strømmåleren strålefare?

    Smarte strømmålere gir ikke farlig stråling, skriver Statens strålevern på sine nettsider.

    Den automatiske strømmåleren med tilhørende kommunikasjonsutstyr ligger langt innenfor fastsatte grenseverdier for stråling og tilfredsstiller alle offentlige krav.

  • Er det fare for at uvedkommende får tilgang til målerverdiene fra de automatiske strømmålerne?

    Faren for at uvedkommende «hacker» seg inn på systemet ved automatisk måleravlesning er ikke større enn risikoen for at noen tar seg ulovlig inn i nettbanken din. Sammen med myndighetene skal vi sørge for å sikre utstyret best mulig mot «cyberangrep» og misbruk av personvernet. Her vil Datatilsynets råd ha stor betydning. Vi følger utviklingen nøye og vil sørge for at datasikkerheten er best mulig ivaretatt i det nye systemet.

  • Må jeg betale for den nye måleren og for installasjon av denne?

    Du får ingen faktura knyttet til installasjon av den nye automatiske strømmåleren. Denne oppgraderingen er en del av det du betaler for gjennom nettleien, på samme måte som annen utbygging og vedlikehold av strømnettet.

  • Hva er fordelene med en automatisk strømmåler?
    • Det er enklere for deg, du slipper å lese av strømmen og får bedre og mer detaljert oversikt over strømforbruket ditt
    • Det er tryggere for deg, nettselskapet får bedre informasjon ved strømbrudd og kan rette feil raskere. Måleren vil også avdekke jordfeil og varsle om farlige forhold hos nettkunden
    • Måleren registrerer kontinuerlig strømforbruket ditt og kan om ønskelig kobles opp mot energistyringssystemer. Du står fritt til å velge leverandør av denne typen tilleggsutstyr.
  • Må jeg bytte måler?

    Myndighetene har bestemt at alle nettkunder skal få nye automatiske strømmålere. Dette har flere fordeler for deg som kunde.

    Det er myndighetene som har bestemt at alle strømmålerne skal byttes ut med nye automatiske strømmålere. Dette er den største moderniseringen av strømnettet i Norge på over 100 år.

  • Hvem får, og hvorfor ny automatiske strømmåler?

    Myndighetene har bestemt at alle nettkunder, private husholdninger, fritidshus/hytter, borettslag, bedriftskunder og offentlige institusjoner i Norge får nye automatisk strømmåler innen 1. januar 2019. 

    Strømnettet i Norge skal moderniseres, og nye automatiske strømmålere er et viktig element i utviklingen av infrastrukturen. Med automatiske strømmålere får Norge et sikrere og mer fleksibelt strømnett, og behovet for fremtidige utbygginger av nettet reduseres.

  • Hva er en automatisk strømmåler?

    En automatisk strømmåler er en digital måler som registrerer og sender strømforbruket ditt til nettselskapet automatisk, slik at du slipper å lese av måleren selv. Det er en boks som erstatter strømmåleren du har i dag. 

  • Hva kan en automatisk strømmåler gjøre?

    Måleren registrerer strømforbruket ditt hver time og sender informasjonen til nettselskapet. Det gir en sikkerhet for at strømforbruket ditt blir riktig målt.

    Måleren gjør det mulig å lokalisere strømbrudd hos deg slik at vi får rettet feilen raskere. I tillegg blir det lettere å følge med på strømforbruket, slik at det blir enklere å spare strøm. Hvis du ønsker kan måleren kobles opp mot energistyringssystemer, som for eksempel regulerer varme og styrer varmtvannsbereder.

    Du bestemmer selv om du ønsker å ta i bruk energistyring og kan fritt velge leverandør av denne typen tilleggsutstyr.

Kundeservice

Man-fre 0745 - 1515

751 00 000

E-post

E-post

Adresse

Postboks 702,
8654 Mosjøen